Byta däck själv

Som de flesta vet är det främst två gånger per år som man måste skifta däck på sin bil: en gång på våren och en gång på senhösten. I det klimat som råder här uppe i norr krävs det ju som bekant två varianter av däck: en uppsättning för sommarbruk och en för vintern. Vad gäller vinterdäck så har man två grundläggande val, däck med dubbar eller dubbfria så kallade friktionsdäck. Vilka man föredrar av dessa beror mycket på tycke och smak samt var i landet man bor, men kör man mycket på snö och is så är det tveklöst dubbdäck som gäller. Du får då ett helt annat grepp på isig väg, vilket ökar trafiksäkerheten avsevärt.

Vad gäller byte av däck så anlitar en del människor en däckverkstad, medan andra väljer att skifta sina däck själva. Mycket handlar det om vad man har intresse av, vad man har tid med och vad man orkar med. Allt mer populärt blir att låta sina däck förvaras på ett så kallat däckhotell, som många däckverkstäder och bilverkstäder erbjuder. Då betalar man en viss avgift per år eller halvår för att få ha däcken förvarade på platsen, och då ingår skiftet och ofta rengöring av de kompletta hjulen i priset. En helt klart smidig lösning.

Men om du nu är av den personlighetstypen att du vill skifta dina hjul själv, hur ska du då gå tillväga? Till att börja med bör du ha rätt uppsättning verktyg och en garagedomkraft. I regel behöver du inte något annat verktyg än ett fälgkors, en teleskopförlängare eller motsvarande verktyg (helt enkelt något där du får tillräckligt med kraft för att både lossa och dra åt bultar). Du kan också använda en elektrisk variant om du inte har något emot att lägga en lite större slant än vad ett fälgkors kostar. Du bör också förse dig med ett par riktigt bra och vadderade arbetshandskar, så behöver du inte få ett par sotiga händer på kuppen.

Efter att du hissat upp bilen tillräckligt mycket så att hjulet snurrar fritt i luften, lossar du bultarna och avlägsnar hjulet. Sedan gör du med fördel rent ringen (där hjulet suttit) med en stålborste för att skrapa bort sot, rost och annat som gör att det kan börja kärva. Därefter är det dags att montera hjulet som du vill skifta till. Dra åt “lagom” mycket i första läget, så att det sitter ordentligt och sänk sedan ned bilen igen så att bilen står på hjulen. Nu kan du dra åt det nymonterade hjulet ordentligt, så att det sitter hårt fast. Ibland kan det bli nödvändigt att dra en gång till när du kört några mil och det kan av den anledningen vara vettigt att känna på bultarna efter ett tag så de fortfarande sitter hårt åtskruvade.

När du gjort det första hjulet är det bara att gå vidare till nästa och fortsätta tills dess att du räknat till fyra stycken. Avsluta med att ta en provtur för att känna efter eventuell obalans och att köra ner till macken och kolla däcktrycket.